Edzés nyáron/kánikulában:

A rendszeres testmozgástól erősebbek, ellenállóbbak leszünk, felpörgeti az anyagcserét, segít a stressz levezetésében, de ami miatt talán a legtöbben választják, hogy segít a felesleges kilók leadásában. Azonban ha nem a súlyunk, életkorunk, állóképességünk szerint választjuk meg a megfelelő mozgásformát, akkor az előnyei mellett a hátrányaival is szembe kell néznünk.

Egy fontos tényező ami még ezt befolyásolja, az a hőmérséklet. Ugyanis melegben nehezebben bírjuk a terhelést, és a fokozott izzadás is csak egy bizonyos szintig egészséges, fáradékonyabbak vagyunk, és kevésbé kívánjuk az ételeket, kisebb az energiaszintünk.

De ne aggódjatok, nem kell lemondani a megszokott energetizáló edzésről! ☺

Ha azt a néhány szabályt betartod, amikor a nagy melegben indulsz el edzeni, akkor biztos nem lesz problémád:

  • A tikkasztó kinti hőség helyett inkább a hűvösebb légkondicionált konditermek mellett célszerű dönteni. Fontos, hogy ne most lépjük át a határainkat, ne döntögessük csúcsokat. A lényeg a fokozatosság.
  • Az elegendő folyadékbevitelre mindig ügyelni kell, de ez a nyári edzésekre hatványozottan igaz. Általánosan minden 20 testsúlykilogrammra 1 liter folyadékot kell számolni, plusz amit edzés során elveszítesz. Szervezeted egy kiadós edzés során akár 1-2 liter folyadékot is veszíthed egy órán belül. Célszerű edzés közben 10-12 percenként 2-2,5 dl folyadékot meginnod. Tréning előtt félórával is ajánlott fél liter víz elfogyasztása.
  • Ez a folyadék lehet ásványvíz, tea vagy akármilyen cukormentes ital. A tiszta vízhez azért adhatsz egy kis szénhidrátot ásványi anyagokkal kiegészítve, hogy jobban bírd az edzéseket, mert az italban lévő szénhidrátok segítik a megfelelő vércukorszint megtartását. Amit azonban mindenképpen kerülj el, az az energiaital, a szénsavas üdítők, továbbá a cukros, koffeint tartalmazó termékek. Mivel az izzadással szervezetünk rengeteg ásványi sót is elveszít, ezért a csapvíz fogyasztása nem minősül elegendőnek.
  • >Alapesetben remek választásnak bizonyulnak az olyan készítmények, melyek felpörgetnek az edzésre, terhelhetőbbé válunk hatásukra. Ezek nagy része azonban koffeint tartalmaznak, amik fokozott izzadást okoznak, vízhajtó hatásúak. Használhatunk helyettük, olyan serkentő növényi kivonatokat, mint pl. a ginkgo biloba, amely javítja az agyi vérellátást, ezáltal az agy-izom kapcsolatot. A ginseng is hatásos lehet, általános erősítő hatású.
  • >Nem mindegy, hogy nyáron mit viselünk edzés során. Különösen kerülendő a műszálas ruhák használata, helyette a természetes anyagot célszerű előnyben részesíteni. Bármennyire is hőség van a félmeztelen edzés a fitneszteremben kerülendő, egyrészt mert fertőzésveszélyes, másrészt igénytelen lehet edzőtársainkra nézve.  Kinti edzések esetén fontos a megfelelő UV védelem, és a világos színű ruhák viselete javasolt.